Optimizare SEO: Primii pasi pentru evaluarea domeniului

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Te-ai hotarat sa faci optimizare SEO, insa nu stii de unde sa incepi? Intr-o etapa premergatoare procesului de optimizare SEO este bine sa incepi cu evaluarea propriului domeniu web. In felul acesta, intr-o etapa urmatoare a planului de optimizare SEO stii ce ai de facut pentru a putea castiga autoritate pe nisa ta.

Daca abia ce ai cumparat un domeniu web, cel mai probabil autoritatea sa este inexistenta, daca nu cumva ai nimerit un domeniu web care a expirat si pe care l-ai cumparat cu tot cu autoritate. Dar, daca ai deja site-ul de ceva timp, ai comentat pe blog-uri la articole lasand website-ul tau, pe forumuri etc. e posibil sa fi castigat deja ceva autoritate.

Autoritatea nu se castiga doar prin trimiterile catre site-ul tau din exterior, ci se castiga si din link building intern, daca de exemplu ai avut activ un blog bun pe care publicai articole in mod frecvent sau daca site-ul tau chiar avea un impact pozitiv pentru vizitatorii care veneau de pe Google sau alte site-uri web.

Nu intotdeauna te va bucura sa iei un domeniu care are deja autoritate. Procesul de optimizare SEO ar putea fi mult mai greoi daca ai cumparat un domeniu web care a apartinut alcuiva, deoarece se poate sa mostenesti backlinks (link-uri externe catre site-ul tau) care sa nu fie neaparat relevante nisei tale sau care pot fi daunatoare, daca fostul proprietar a facut o optimizare SEO haotica sau chiar spam.

Pentru analiza autoritatii domeniului web, firma noastra foloseste doi indicatori de baza: MOZ si Majestic. Evident, autoritatea si puterea de ranking a unui domeniu poate fi data si de alti metrici precum existenta unui PageRank pentru domeniu (chiar daca nu a mai fost actualizat) sau daca a fost inscris in director web DMOZ. Alti factori de luat in considerare poate fi profilul de pe Ahrefs sau Domain Strength de la Seo PowerSuite. Noi nu vom intra in aceste detalii, deoarece metricii furnizati de MOZ si Majestic sunt indeajuns pentru o analiza de baza si cel mai adesea este suficient pentru a vedea ce ai de facut pentru a obtine o pozitie buna.

Optimizare SEO cu ajutorul MOZ

Moz este un software ca serviciu (SaaS), cu sediul in Seattle, Washington, Statele Unite ale Americii. A fost fondata de Rand Fishkin si Gillian Muessig in 2004 ca firma de consultanta si in 2008 si-a schimbat directia in dezvoltare de software pentru SEO. Compania gazduieste un site web care include o comunitate online cu mai mult de un milion de markeri digitali si instrumente de marketing la nivel global. Puteti utiliza instrumentul gratuit Mozrank daca sunteti curios de autoritatea domeniului si a paginilor web ale site-ului tau.

MozRank cuantifica popularitatea link-ului si este versiunea Moz a algoritmului clasic PageRank al Google. Paginile castiga MozRank pe baza celorlalte pagini de pe web care le leaga si a MozRank-ului celor care leaga paginile. Cu cat este mai mare MozRank-ul paginilor de legatura, cu atat este mai mare MozRank-ul paginii care primeste aceste linkuri. Va intereseaza sa aveti un MozRank cat mai mare atunci cand faceti optimizare SEO. MozRank-ul este de la 1 la 10, dar de la 5 spre 10 este foarte greu de obtinut de un site mic/afacere locala. Nici chiar site-urile unor firme mari nu depasesc usor 5. In mod normal un MozRank de 3-4 este destul de bun pentru a incepe planificarea pentru obiectivele de optimizare SEO.

Pentru a exemplifica cum functioneaza MozRank am ales 5 domenii pentru analiza:

  • sursadevest.ro
  • libertatea.ro
  • mediafax.ro
  • stirileprotv.ro
  • facebook.com

Sunt mai multe modalitati prin care puteti verifica:

Eu voi folosi o aplicatie care foloseste API-ul Moz si care va permite vizualizarea rankingului pana la 10 domenii per cautare de la smallseotools.com:

 

Dupa cum vedeti, Facebook.com este un domeniu care are MozRank 10. Am ales special pentru a intelege ca a avea 10 nu este o joaca si nu se poate obtine decat daca site-ul are o autoritate globala.

Site-urile de stiri au MozRank care variaza. De exemplu sursadevest.ro este un site care are o autoritate mai mare la nivel local, in vestul tarii, in special in Timisoara. Are un MozRank 2.7 care este destul bun pentru un site de stiri. De obicei, nu facem optimizare SEO pentru un site de stiri, deoarece ele au un continut care adesea este duplicat din cauza faptului ca unele informatii nu le poti scrie altfel (declaratiile actorilor publici, comunicatele de presa etc.) Singurul lucru pe care il poti lua in calcul cand faci optimizare SEO pentru un site de stiri este sa ai codul curat si sa respecti regulile de on-page SEO. Evident, poti castiga pe articole bine scrise vizitatori constanti, dar ne referim mai degraba la articole de tip magazin, nu stiri sau informatii de actualitate.

Celelalte 3 site-uri de stiri sunt recunoscute la nivel national, insa ceea ce voiam sa arat este faptul ca desi ele sunt foarte cunoscute MozRank-ul lor nu depaseste 6.

Intotdeauna cand evaluezi un domeniu, nu iti doresti neaparat sa afli si autoritatea domeniului. De exemplu mediafax.ro are o autoritate a domeniului de 69, iar asta inseamna ca poate urca cu usurinta alte pagini pe care le are. Page Authority (sau autoritatea paginii) este factorul care arata care este puterea de ranking a paginii. De exemplu, in mod implicit, cand cauti MozRank-ul domeniului ti se afiseaza autoritatea primei pagini (indexul, home-ul). Dar fiecare pagina are propria sa autoritate. Doar autoritatea domeniului ramane aceeasi.

Variatii de calcul pentru valorile MOZ

Pentru a putea calcula mai bine puterea de ranking a unei pagini, unii experti SEO calculeaza ceea ce este numit SB Rank (formulat de echipa de la ScanBacklinks). Deoarece unele domenii au o autoritate foarte mare si uneori paginile pe care le creaza au o autoritate foarte mica, care incepe de la 10-20, iar autoritatea domeniului sare de 70-80, a fost nevoie de o noua metoda de evaluare. Folosim SB Rank daca dorim sa vedem puterea de ranking in optimizare SEO pentru anumite pagini, cand avem un domeniu cu o autoritate foarte mare.

SB Rank-ul se calculeaza asa: (PA+DA/5)/10, doar pentru site-uri care nu sunt in top 100 Alexa.com

Pe scurt, se aduna Page Authority cu o cincime din Domain Authority si totul se imparte la 10. De exemplu, in cazul nostru: sursadevest.ro are SB Rank de 3.2, libertatea are 6.5, mediafax 6.6 si stirileprotv.ro 7. Nu vom calcula facebook.com deoarece face parte din top 100 site-uri din intreaga lume, conform Alexa. Iar SB Rank nu masoara aceste site-uri.

Optimizare SEO cu Majestic

Majestic (majestic.com) este la fel ca Moz, o platformă SaaS, care oferă analiză de backlink. Majestic accesează cu crawlere o mare parte a paginilor web și analizează modul în care site-urile se leagă unul de celălalt. Acest lucru este folosit în principal ca un instrument SEO, dar echipa Majestic a aplicat, de asemenea, analiza lor de legătură într-o serie de alte domenii.

Cu toate ca si Moz are un crawler, cel de la Majestic se misca mai repede si termina analiza mult mai repede. Daca aveti campanii in derulare, rezultatele prin Majestic se vad mai repede, in cateva zile sau saptamanii, pe cand la Moz ar putea dura cateva luni.

Majestic are doi metrici foarte relevanți: Trust Flow si Citation Flow.

Citation Flow (CF) se referă la popularitatea unui link într-un site fără a lua în considerare calitatea acestor link-uri. Exemplul perfect este site-urile pentru adulti. Ele desi au un CF foarte mare, aceste legături nu sunt adesea calitative. Un site web cu multe linkuri catre el poate fi considerat influent si va avea un Citation Flow mare.
Este bine de știut că, dacă crește Trust Flow (TF), atunci CF ar trebui și el să crească. Cu toate acestea, invers nu se intampla la fel, adica dacă CF crește, nu există nici o dovadă că TF va crește si el la randul lui.

Trust Flow (TF) este ceea ce va intereseaza cel mai mult, deoarece indica calitatea si increderea pe care motoarele de cautare o au in site-ul tau. Acest indice analizează gradul de încredere al unui site prin măsurarea calității acestuia. Dacă un site cu autoritate pune un link catre site-ul tau, atunci Trust Flow-ul va crește. Un flux de încredere bun este mai greu de obținut decât un flux de citare și astfel CF va deveni întotdeauna mai mare decât TF și nu contrariul, deoarece există o mulțime de legături, dar nu toate sunt relevante. Mai mult decât atât, chiar dacă dezvoltați o strategie de legare calitativă, există întotdeauna directoare sau alte tipuri de backlink-uri care nu sunt privite cu ochi buni de motoarele de cautare.

Ca sa vedeti CF si TF este de ajuns sa intrati pe majestic.com si sa introduceti link-ul paginii (daca doriti sa vedeti special o pagina anume) sau domeniul daca doriti sa vedeti o imagine de ansamblu.

 

Sa revenim la domeniile noastre de mai devreme:

  • sursadevest.ro are CF: 20 si TF: 11
  • libertatea.ro are CF: 66 si TF:40
  • mediafax.ro are CF: 55 si TF: 39
  • stirileprotv.ro are CF: 69 si TF: 69
  • facebook.com are CF: 99 si TF: 99

Variatii ale valorilor Majestic

Agentia noastra foloseste ceea ce se numeste MajesticRank (da, exista si acesta). Iata cum calculam MajesticRank-ul: Adunam CF cu TF si rezultatul il impartim la 20. Daca MajesticRank-ul depaseste 1 inseamna ca pagina este buna. Cu cat avem un MajesticRank mai mare de 1, cu atat este mai bine. Daca nu depaseste 1, inseamna ca mai avem de munca la castigarea de autoritate. O valoare buna poate fi 2.5 sau 3. Dar dupa cum spuneam, e bine sa ai chiar si 1.

Concluzii

Cand vine vorba de optimizare SEO, evaluarea domeniului este foarte importanta. Este destul de dificil de spus care este cea mai buna metoda de evaluare, dar dupa cum ati observat prin comparatia datelor Moz si Majestic, clasamentul de autoritate este in mare acelasi. Singura diferenta in clasamentul nostru ar fi ca Moz vede o autoritate mai mare pentru mediafax.ro, pe cand Majestic considera ca libertatea.ro este mai puternic.

Cu toate ca nu am folosit exemple de afaceri, site-uri de prezentare sau magazine online, analiza noastra ramane relevanta in vederea castigarii de link-uri. De exemplu, asa iti poti calcula valoarea unui potential link pe care l-ai putea obtine de pe un site de stiri. Daca, de exemplu, ai avea nevoie de un link cu valoare puternica, ti-ai dori sa primesti de la stirileprotv.ro. Dar daca ai o afacere locala, in Timisoara, sursadevest.ro nu este deloc o optiunea rea, considerand ca ai avea sanse mult mai mari ca ei sa iti publice comunicatul, fiind nisati pe acea regiune. Intr-un plan de optimizare SEO, trebuie luat in considerare si site-urile de la care va doriti sa primiti un link, deoarece ele s-ar putea sa nu aiba autoritatea pe care o doriti.

In postari viitoare vom discuta despre backlink-urile care va trag site-ul in jos si cum putem sa scapam de ele prin procesul de optimizare SEO. De asemenea, va vom arata si cum sa evaluati mai repede concurenta si sansele de ranking pentru prima pagina.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *